Wat heb jij in huis?

Hoe regel jij je administratie? Dat doe ik grotendeels zelf. Omdat ik een secretariële achtergrond heb is het bijhouden van mijn administratie heel makkelijk. Ik ben gewend om redelijk structureel te werken, ben ook punctueel en hou van overzicht. Aan een verkeerde beroepskeuze heb ik dus toch nog iets positiefs overgehouden.

Een paar jaar geleden heb ik een workshop bijgewoond van Ben Tiggelaar, de schrijver van ‘Dromen Durven Doen’. De zaal zat vol met mensen die geïnspireerd waren door Ben. De workshop was prachtig interactief. Dansen, klappen, zingen. De workshop vulde me met positieve energie. vrijetijdsbouwvakkerWat me vooral bijgebleven is dat Ben vertelde dat hij in zijn jeugd de verkeerde beroepskeuze heeft gemaakt. Dat maakte diepe indruk op me. Verkeerde keuze, net als ik dus. Hij vertelde ook dat, wat voor keuze je ook maakt, wat je leert nooit weggegooid is.

Waar kan een verhaal toch heengaan? Wat ik wil zeggen is dat je naast je zelfstandig ondernemerschap heel veel meer kennis en kunde in huis hebt. Die je op één of andere manier allemaal in kunt zetten als zelfstandig professional. Voor klanten, maar ook voor jezelf.

Ik begon deze blogpost met vertellen dat ik ‘grotendeels’ mijn administratie zelf doe. Dat doe ik toch niet helemaal. Het belastingdeel laat ik door een administratiekantoor doen. Ik geef schaamteloos toe dat ik slecht ben in rekenen, altijd al geweest, en ook een ongelooflijke hekel heb aan cijfertjes. Je kunt echt niet alles. En dat is helemaal niet erg.

Zet alles wat je in huis hebt in voor je zelfstandig ondernemerschap!*

xo

Jolanda

* thema workshop PaardEnFoto 20 juni 2014 ‘zelfstandig professional’